luni, 3 noiembrie 2008

Rolul informaţiei în managementul unei S.C.

Orice activitate in cadrul unei societăţi comerciale nu poate fi demarată, derulată şi controlată decât plecând de la informaţie. Modalitatea de gestionare a acesteia cu mijloace informative reprezintă o condiţie esenţială a unui management modern şi eficient.
În condiţiile economiei de piaţă, sistemul informaţional financiar – contabil capătă o informaţie sporită, influenţând substanţial mărimea valorii nou create de întreprindere.
Este firesc ca intre diferiţii parteneri (antreprenori, manageri, bancheri, etc.) ai vieţii economice să existe conflicte de interese şi de informaţii. Teoriile recente caută să găseasca soluţii la aceste conflicte, prin negocierea contractelor între parteneri, de o manieră prin care să se acopere, în cea mai mare parte, incertitudinea şi riscurile aferente.
In acest context, preocuparea conducerii este ca, prin informaţie, să reducă incertitudinea şi riscurile. Sub această nouă perspectivă sunt analizate atât sursele tradiţionale de informaţii cât şi cele moderne; este vorba de evidenţa contabilă (cu accent pe principiul prudenţei), auditul juridic şi financiar – contabil, rating-ul sau analiza performanţei prin metoda scorurilor, analiza grafică, etc. În baza acestor informaţii micro şi macroeconomice se eliberează previziuni asupra rentabilităţii agenţilor economici, precum şi analize ale diferitelor categorii de risc.
Din punct de vedere al procesului de decizie, problema oricărui agent economic constă in a da transformării resurselor direcţia, orientarea, care permite cel mai bine atingerea obiectivelor. În cadrul unei firme se pot defini trei categorii de decizii: strategice, administrative şi operaţionale, fiecare tip fiind legat de un aspect diferit al transformării resurselor, care caracterizează activitatea agentului economic.
Teoria financiara identifică drept obiective generale ale agentului economic profitul, creşterea economică, flexibilitatea. Criteriile de măsurare a atingerii acestor scopuri şi obiective sunt fie mărimi absolute, precum fondul de rulment, trezoreria netă, cifra de afaceri, capacitatea de autofinanţare, marja asupra cheltuielilor variabile, fie mǎrimi relative, precum rata indatorării (levierul), rata rentabilităţii, etc.
Punctul de plecare in revizuirea periodică a obiectivelor din politica generală este analiza stării economico-financiare a societăţii respective la anumite momente.
Realizarea pentru o societate comercială a unui SIAD axat pe analiza activităţii financiar – contabile ar putea acorda asistenţă la nivel managerial pentru:
- diagnosticarea poziţiei societăţii vizavi de concurentă, cât şi vizavi de terţii cu care societatea intră in contact;
- analizarea şi prognozarea evoluţiei diferiţilor indicatori economico – financiari, cu precădere a indicatorilor de lichiditate, de risc, de gestiune, de profitabilitate precum şi a indicatorilor privind rezultatul per acţiune.
Pe baza informaţiilor contabile se pot obţine numeroase informaţii financiare.
Printre cele mai incisive (care pot genera obiective noi de politică a firmei) se remarcă:
* indicatorul lichidităţii curente (indicatorul capitalului circulant);
* indicatorul lichidităţii imediate (indicatorul test acid);
* indicatorul gradului de indatorare;
* indicatorul privind acoperirea dobânzilor;
* viteza de rotaţie a activului circulant (stocurilor);
* viteza de rotaţie a debitelor – clienţi şi a creditelor-furnizor;
* rentabilitatea capitalului angajat;
* rezultatul pe acţiune;
* raportul dintre pieţul de piaţă al acţiunii şi rezultatul pe acţiune.

Bilanţul contabil prezintă, in rezumat, situaţia financiară a unei firme, respectiv starea activului si pasivului corespunzătoare operaţiunilor deja realizate. Dar anumite operaţii nerealizate incă pot avea o mare importanţă pentru aprecierea exactităţii situaţiei financiare, de aceea este necesar ca acestea să fie cunoscute prin analiza contului de profit şi pierdere care regrupează fluxurile reale, financiare şi extraordinare ale unei societăţi şi pune in evidenţă următoarele nivele:


Nivelul
Cheltuieli
Venituri
01
Exploatare
Cheltuieli de exploatare
Venituri din exploatare
02
Financiar
Cheltuieli financiare
Venituri financiare
03
Extraordinar
Cheltuieli extraordinare
Venituri extraordinare
04
Global
Impozit pe profit



Necesitatea unei analize financiar – contabile corecte se impune cu precădere, iar rolul unui sistem informatizat de asistare a analizei şi deciziei financiar – contabile este de necontestat.

Niciun comentariu: